Ponedjeljak, 17 lipnja, 2024
GlazbaNovosti

Održana sedma “Maša po starinski!

Glagoljaško pjevanje pod baroknim svodom

U supetarskoj crkvi održana sedma Smotra glagoljaškog i starocrkvenog pjevanja „Maša po starinski“. Ove su godine posebni gosti bili pučki pjevači iz Posedarja, iz Zadarske nadbiskupije

Maša po starinski, svojim se kontinuitetom, a napose izuzetnom povijesnom vrijednošću repertoara te umjetničkom kvalitetom interpretacija, iz godine u godinu profilira kao jedna od referentnih manifestacija posvećena tom specifičnom glazbenom žanru. Taj jedinstveni etnomuzikološki glazbeni događaj, od iznimnog kulturološkog značenja za valorizaciju i očuvanje tog segmenta naše bogate baštine, koji je po mnogima i najznačajniji u smislu očuvanja našeg kulturnog identiteta, stigao je do svog sedmog  izdanja.

Ovogodišnja smotra „Maša po starinski“ započela je  svečanim misnim slavljem koje je u supetarskoj župnoj crkvi sv. Petra i  Pavla predvodio kanonik zadarskog Stolnog kaptola sv. Stošije i  župnik župe Gospe od Ružarija u Posedarjupreč. Srećko Frka Petešić, u suslavlju sa domaćim župnikom pavlinom o. Euzebijem Kneževićem.   Predvoditelj misnog slavlja je u prigodnoj homiliji, temeljeći se na dnevnim čitanjima, stavio naglasak na opasnost ‘očekivanja’ Boga po svojim prohtjevima, „upravo suprotno“ istaknuo je propovjednik, „mi se moramo  staviti Bogu na raspolaganje i trebamo nastojati postati mi po njegovoj mjeri  – proći ovom zemljom čineći dobro, poput Isusa“.

Crkveni pjevači iz Posedarja, osim uobičajenim misnim napjevima svojim su srčanim pjevanjem uljepšali i  druge dijelove mise, učinivši je tako još svečanijom i dojmljivijom, napose je  zanimljivo bilo  čuti u duetu pjevanu molitvu vjernika, a voditelj pjevača iz Posedarja, prof. Ivica Dundović, je osim psalma otpjevao  i drugo čitanje iz Poslanice sv. Pavla apostola.

Po završetku  misnog slavlja program je nastavljen smotrom glagoljaških i starocrkvenih pučkih napjeva u izvedbi crkvenih pučkih pjevača, zborova i vokalnih skupina iz raznih dijelova Hrvatske. Drugi dio susretazapočeo je zvucima „Mantinjade“ koju su na tradicijskim instrumentima izveli mladi svirači iz Dobrinja na otoku Krku.

Nakon kratkog pozdravanačelnika Općine sv. Petar uŠumi, Marija Bratulića, prvi su nastupili domaćini, članovi supetarskog zbora Župe  sv. Petra i Pavla sa tradicijskom pjesmom za Tijelovsku procesiju „Amo dođi sve stvorenje“, te starom pjesmom iz toga kraja „Marijo Majko ljubljena“. Ove su godine po  prvi put na „Maši postarinski“ sudjelovali i pjevači iz susjedne Župe sv. Petra i Pavla iz Kringe, predstavivši se sa pjesmama „ZdravoTilo“ i „Lijepa si, lijepa“.

Sa jugaIstre po peti su put  na „Mašu po starinski“ stigli medulinski pjevači Župnog zbora sv. Agneze kojisu pod vodstvom prof. Mirjane Grakalić izveli stari napjev zabilježen u Medulinu „Marijo o mili glas“ te „Budi hvaljeno“, tradicijsku pjesmu zapisanu, rekla je voditeljica zbora, „perom našeg prvog melografa Matka Brajše Rašana, koji je prvi sustavno zapisivao istarski dvoglas.“ Prof. Grakalić pročitala je i opasku koju je oko 1900. godine uz zapis te pjesme pribilježio  Brajša Rašan  o tome kako je „tu  pjesmu pjevalo i staro i mlado“, te nastavak bilješke gdje govori o zabranama pjevanja na narodnom jeziku.

Zbor Lavanda iz Novigrada otpjevao je  staroslavenski napjev „I na zemlje“ zabilježen u mjestu Semić nedaleko Lupoglava, te „Zdravo morska zvezda“ iz Pavlinskog zbornika.

Zatim su pred glavnioltar supetarske crkve stupile crkvene pučke  pjevačice iz Svetica kraj  Ozlja koje su svoje glazbeno umijeće predstavile sa dvije pjesme koje je u Dalmaciji zabilježio  Ljubo Stipišić Delmata: „Oprislavna Božja Mati“, zapisanu prema pučkom pjevanju iz okoliceSolina, te napjev Velikog petka „Puče moj“. Grupa  mladih pjevača i svirača iz Dobrinja na otoku Krku, sopci Mateo Kirinčići Matija Turčić  te  kanturice Mira Crnčić i Martina Turčić, koji djeluju u sklopu tamošnjeg zbora i kulturnog društva pod ravnanjem prof. Ivana Pavačića, otpjevali su i odsvirali više starih napjeva zaključivši sa božićnom koledvom „Bog se rodi“  čiji prvi glagoljski zapis datira čak iz 14. stoljeća.

Iz Lindara, nedaleko Pazina, stigli su pučki crkveni pjevači Noel Šuran i Vinko Zidarić koji su se predstavili sa dva raritetna božićna napjeva iz svog mjesta „Prema gradu  Betlemu“ i „O Kraljice Zvijezde“.  

Ženska vokalna skupina „Jažulice“ iz Lanišća otpjevala je „Svet“ iz laniške „Stare Maše“ i korizmeni napjev „Puče moj“. Zanimljivo  je, istaknuto je kod predstavljanja ove vokalne skupine, da  u Lanišću nema crkvenog zbora već  drevne napjeve  pjeva svekoliki puk Božji, a Jažulice već četiri desetljeća nastoje te drevne napjeve, svoje bugarenje, sačuvati i prenijeti  mladim naraštajima.

Važnost očuvanja drevnih tradicijskih crkvenih napjeva za buduća pokoljenja naglasio je i prof. Bruno Krajcar, umjetnički voditelj i idejni začetnik „Maše po starinski“, koji je istaknuo kako se  za  nastup na ovoj Smotri biraju vrijedni glagoljaški i starocrkveni napjevi te se tako čuvaju od zaborava. Kakobisve ostalo što bolje sačuvano, svih sedam godina Smotre upotpunosti je zabilježeno audio i videozapisima, napomenuo je prof. Krajcar.

Završno dio smotre ponovo je biou znaku napjeva iz Dalmacije, crkveni pučki pjevači  iz Župe  Gospe od Ružarija iz Posedarja izveli su, kako je najavionjihov voditelj prof. Ivica Dundović,  niz napjeva na temu otajstva Vazmenog trodnevlja i otajstva smrti: pjesmu „Židovska  su djeca“, pogrebni napjev  „Braćo, brata sprovodimo“, zatim stare napjeve „Dan od gnjeva“, „Usta moja uzdižite“, „Puče moj“ i Vazmenu posljednicu „Svetoj žrtvi Uskrsnici“, a zasam kraj, prema želji domaćina o. Euzebija, i napjev „Zdravo Ćerce“.

Nositelj projekta i glavni organizator „Maše po starinski“ je Općina Sveti Petar u Šumi.  Manifestacija je ove godine održana pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture RH iIstarske županije, teuz potporu Župe sv. Petra i Pavla ap. iz Sv. Petra u Šumii istarskog ogranka Hrvatske glazbene unije.

G. Krizman

Najave